+98(21)55254831 | support@iran-choob.com | ارسال رایگان به همه جای ایران
ورود | ثبت نام
search ایران چوب
logo ×

انواع پارچه های استفاده شده در مبل

زمان مطالعه : 4 دقیقه | منتشر شده در: 1400/06/22

اگر به دنبال یک مبلمان با تودوزی و روکش شیک و راحت هستید، مهم­ترین فاکتور، نوع پارچه مبلمان است. انواع متنوع و زیبایی از پارچه­ های مبلمان در بازار موجود می­باشد که می­تواند به راحتی با هر سلیقه­ های سازگار شود. با متغیر بودن اولویت­ ها و ترجیحات افراد، تقاضا برای مبلمان روکش­دار شیک، در عصر حاضر چندین برابر شده است. امروزه مردم فقط نمی­خواهند مبلمانشان شیک باشد، بلکه می­خواهند مبلمانشان راحت و قابل شست­و­شو نیز باشند. ما در این مقاله به بررسی لیست پارچه های استفاده شده در مبل پرداخته و آن­ها را برای شما ارائه داده­ایم.

پارچه های استفاده شده در مبل

لیست پارچه های استفاده شده در مبل

از ویژگی های مبل خوب و استاندارد، علاوه بر انواع فوم مبلمان که در استاندارد بودن آن ها تاثیر گذارند، پارچه ی مناسب نیز بسیار موثر است.گزینه های متعددی برای پارچه رو مبلی در بازار موجود است. انواع مختلف پارچه باعث تفاوت در انواع مبلمان مانند تفاوت مبل راحتی و کلاسیک و یا تفاوت مبل استیل و نیمه استیل و غیره نیز می شود. اما به طور کلی و از لحاظ جنس می توان این پارچه ها را به سه دسته تقسیم بندی کرد:

  • پارچه مبل مصنوعی مانند پلی استر، ویسکوز، نایلون و ...
  • پارچه مبل طبیعی مانند نخی، پشمی، کتان، ابریشم و...
  • پارچه های مبل ترکیبی

حال نام تک تک لیست پارچه های استفاده شده در مبل را برای شما آورده و به بررسی مزایا و معایب پارچه مبل به صورت جداگانه می پردازیم. 

  • پارچه های مبلی با الیاف طبیعی
  • لنین : این نوع پارچه، برای مکان های رسمی و محیط هایی که در آن جا، رفت و آمد کم می باشد، مناسب است. از معایب این نوع پارچه ، لک و چروک شدن و عدم شست و شوی راحت می باشد.
  • ابریشمی : به علت ظرافت بسیار زیاد، برای استفاده در مبل اصلا انتخاب مناسبی نمی باشد.
  • کتان : این پارچه از میان لیست پارچه های استفاده شده در مبل، مقاومت بسیاری خوبی در برابر سایش، نخ کش شدن و تغییر رنگ دارد. از دیگر ویژگی های مثبت آن ها، نرمی، صافی و براقی آن هاست. اما قابل ذکر است به سرعت لک و چروک می شود.
  • ویسکوز ریون : این نوع پارچه ها، مانند پارچه های کتان از مقاومت بسیار بالایی برخوردار هستند. قابل ذر است پارچه های ویسکوز ریون از خمیر کاغذ ساخته شده اند، درنتیجه در برابر آب، از خود مقاومت خوبی نشان نمی دهند، اما رطوبت را می توانند به خوبی جذب کنند.
  • چرم : رایج ترین و پرکاربردترین پارچه رو مبلی از دیرباز تا کنون، پارچه چرم می باشد. روکش چرم برای مبل نه تنها راحت بوده، بلکه لوکس نیز به نظر می رسد و زیبایی را به محیط اطراف می بخشد و ظاهری گران قیمت دارد. چرم مایعات یا لکه ها را جذب نمی کند. به طور کلی یک پارچه بسیار بادوام برای مبلمان است. اما قابل ذکر است راحتی­ای را که ارائه می دهد به خوبی سایر پارچه های رومبلی نرم و نخی یا ابریشمی نیست. چرم دارای پوسته رویی شکننده است و به همین دلیل می تواند شکسته یا ترک بخورد و همچنین در مجاورت گرما و با اجسام نوک نیز به راحتی آسیب می بیند.
  • پشمی : پارچه ی الیاف طبیعی که از موی حیوانات برای روکش مبل به دست می آید مانند پشم، گزینه ای مناسب و با دوام برای مبلمان می باشد. این نوع پارچه ها در برابر لک، چروک، تغییر رنگ و نخ کش شدن از خود مقاومت خوبی نشان می دهند اما قابل ذکر است در برابر شست وشو و تماس با آب مقاومت خوبی نداشته و حالت سخت ونمدی مانند پیدا می کنند.

لیست پارچه های استفاده شده در مبل

  • پارچه های مبلی با الیاف مصنوعی
  • آکریلیک : این نوع پارچه ها، ظاهری شبیه به پارچه های پشمی دارند و مانند آن نیز در برابر سایش، تغییر رنگ، لک و همچنین تغییر رنگ از خود مقاومت خوبی نشان می دهند. اما با این وجود جذب رطوب پایینی داشته و بسیار سبک و نرم می باشند.
  • پلی استر : پلی استر معمولاً به عنوان پارچه روکش مبل استفاده می شود. این پارچه از میان لیست پارچه های استفاده شده در مبل در رنگ های مختلف موجود است و بنابراین، می توانید مبلمان روکش دار پلی استری را به راحتی پیدا کنید که با هر معماری داخلی که شما به آن علاقه دارید ترکیب شود. پلی استر پارچه ای بسیار نرم و راحت بوده که تمیز کردن آن بسیار آسان می باشد. پارچه روکش پلی استر در صورت ریختن مایعات یا شستشو بسیار سریع خشک می شود. ضد لک بوده و در برابر سایش از خود مقاومت خوبی نشان می دهد. این پارچه منافذ بسیار کمی دارد و مانند سایر پارچه های بدون منفذ، بو را جذب نمی کند. اما قابل ذکر است این پارچه اگر در معرض دمای شدید یا متغیر باشد، می تواند ترک بخورد. همچنین پلی استر یک پارچه کششی است، به این معنی که با گذشت زمان کش می آید. مواد پلی استر قابل اشتعال هستند.
  • نایلون : این نوع الیاف مصنوعی، با مواد مصنوعی دیگری ترکیب شده و بافت مقاومی را به وجود می آورند به همین دلیل استحکام این الیاف بسیار زیاد می باشد. در نتیجه مقاومت بالایی در برابر سایش و چروک را به دنبال دارند.
  • ریون : ظاهری شبیه به ابریشم دارد و به عنوان ابریشم مصنوعی نیز شناخته می شود. دارای مقاومت بالایی نیز بوده اما قابل ذکر است که بسیار زود چروک می شود.
  • میکروفیبر : یک نوع الیاف ترکیبی می باشد که کاملا از الیاف مصنوعی بافته شده، تولید می شوند. در برابر رطوبت، دوام و مقاومت بالایی از خود نشان می دهندو همچنین تمیز کردن آن  نیز بسیار راحت و آسان است.

پارچه های استفاده شده در مبل در رنگ های مختلف

سخن آخر

با توجه به لیست پارچه های استفاده شده در مبل که برای شما ارائه دادیم، پارچه های مصنوعی در برابر پارچه های طبیعی از دوام و مقاومت بیشتری برخوردارند. در میان پارچه های طبیعی نیز چرم مناسب ترین انتخاب برای شما می باشد. پارچه های پلی استر نیز برای روکش مبل بسیار مناسب می باشند. امیدواریم توانسته باشیم اطلاعات جامعی را در مورد انواع پارچه های استفاده شده در مبلمان برای شما ارائه دهیم.


نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!

خرید حضوری