+98(21)55254831 | support@iran-choob.com | ارسال رایگان به همه جای ایران
ورود | ثبت نام
search ایران چوب
logo ×

فوم مبل چیست و انواع فوم مبل

زمان مطالعه : 4 دقیقه | منتشر شده در: 1400/06/22

اسباب و لوازم منزل به ویژه مبلمان با گذشت زمان و استفاده ی مداوم از آن ها، فرسوده می شوند. در نتیجه همواره باید از بافت پارچه و تمیزی و همچنین رنگ آن ها مراقبت کرد. مهم ترین بخش هر مبل، فوم آن می باشد. با توجه به اینکه فوم، هسته اصلی هر پروژه ساخت مبل می باشد در نتیجه مهم است که فوم مناسب مدل مبل مورد نظر خود را انتخاب کنید. انواع مختلف فوم برای جذب یا دفع آب، جلوگیری از کپک و قارچ و مقاومت در برابر سایش روزانه تولید شده اند. در نتیجه بهتر است شما، فوم مبل را با ویژگی هایی انتخاب کنید که با نحوه استفاده از آن مبلمان سازگار باشد. در این مقاله، ما در تلاش هستیم تا بگوییم فوم مبل چیست و انواع آن را نیز به شما معرفی نماییم.

فوم مبل چیست

فوم مبل چیست؟

از اصلی ترین مواد در ساخت مبلمان، فوم آن ها می باشد. انتخاب مناسب فوم و استاندارد، باعث نرمی و لطافت قسمت نشیمن مبلمان می شود. فوم مناسب باید خاصیت انعطاف پذیری داشته و بتواند به راحتی به حالت اولیه خود بازگردد. برای افزایش طول مبلمان خود باید به کیفیت مناسب فوم آن ها توجه نمایید. در واقع از ویژگی های مبل خوب و استاندارد، استفاده از فوم باکیفیت در آن ها می باشد.

قابل ذکر است، فوم محصولی با قیمت بسیار بالا نیست. فوم محصولی است که قیمت آن به کیفیت و مارک سازنده آن بستگی دارد هرچه فوم شما با کیفیت تر باشد قیمت آن نیز بیشترمی شود و تاثیر مستقیم بر قیمت مبل دارد.

همانطور که انواع چوب به کار رفته در مبلمان باعث طراحی های های مختلف مبلمان می شود، انواع فوم به کار رفته نیز، از مهم ترین متریال می باشد که می تواند در طراحی های مختلف مبلمان استفاده شود. در ادامه به بررسی انواع فوم مبلمان خواهیم پرداخت.

انواع فوم مبلمان

 انواع متعددی فوم وجود دارد که در  مبلمان به کار گرفته می شود. قابل ذکر است نوع مختلف این نوع فوم ها می تواند باعث تفاوت مبل راحتی و کلاسیک و یا حتی تفاوت مبل استیل و نیمه استیل شود.

انواع فوم رنگی

فوم سرد

به این علت که در دمای کمتری نسبت به انواع دیگر فوم تولید می شود، به این نام شناخته شده است. این نوع فوم ها به این علت که در برابر حرارت غیر مستقیم قرار می­گیرند، عناصر آن، زمان بیشتری برای شکل گیری دارند در نتیجه نرمی و حالت ارتجاعی مناسبی را به دنبال خواهند داشت. از راه های تشخیص این نوع فوم ها، برگشت سریع آن به حالت اولیه می باشد.

فوم گرم

به این علت که در دمای بیشتر و بالاتری نسبت به انواع دیگر فوم تولید می شود، به این نام شناخته شده است. از راه های تشخیص این نوع فوم ها، برگشت آهسته و با تاخیر آن به حالت اولیه می باشد. قابل ذکر است فوم های گرم از فوم های سرد، سفت تر هستند.

اسفنج

تراکم و ضخامت اسفنج در مبلمان بسیار اهمیت دارد. هر چه تراکم و ضخامت آن بیشتر باشد، طول عمر مبلمان نیز بیشتر می شود. این نوع فوم ها اغلب در دسته و پشت مبل قرار می گیرند.

پفیوم ویژه

یکی دیگر از انواع فوم مبلمان، فوم پفیوم ویژه می باشند. این نوع فوم، از نظر ویژگی هایی مانند نرمی و سفتی ، میان فوم سرد و گرم قرار می گیرد.

فوم نمدی

این نوع فوم باعث ایجاد ظاهری صاف و مانع از لغزش شی بر روی آن می شود. ضخامت این نوع فوم از حدود خیلی نازک تا در حدود سه سانتی متر متغیر می باشد. از ترکیبات این نوع فوم ها، پشم، پنبه، پلی استر می باشد. فوم نمدی بیشتر در بالشتک و کوسن مبلمان استفاده می شود.

فوم پنبه ای

این نوع فوم ها به طور صددرصد از پنبه خالص تشکیل شده اند که به صورت لایه لایه روی هم قرار گرفته اند که در دو نوع فوم نازک شده و فوم ضخیم با توجه به وزنشان تولید می شوند.

فوم پشمی

فوم های پشمی ، از ضایعات پشم تولید شده اند که به صورت های مختلفی به شرح زیر در دسترس قرار گرفته اند.

  • بافت پشمی سوزنی
  • بافت پشمی لایه ای
  • مو و پر حیوانات
  • فوم صنعتی

پشم برای استفاده در مبل

این نوع فوم ها، امروزه گسترش زیادی پیدا کرده اند. چرا که در تراکم متنوع و کیفیت های مختلف در دسترس عموم قرار گرفته اند.

الیاف ویسکوز

این نوع الیاف یک نوع فوم صنعتی می باشد که از رشته های نازک پلی استر تهیه می شود که در شکل های ساده و یا حلقه ای و کروی تولید می شوند. از این نوع از انواع فوم ها در داخل کوسن، تشک کف مبلمان و همچنین بالشتک های پشتی مبلمان استفاده می شود.

الیاف ویسکوز به علت نرمی زیاد آن ها برای کف مبلمان توصیه نمی شود. چرا که حالت ارتجاعی آن ها نسبت به دیگر فوم ها کمتر بوده در نتیجه به حالت اولیه خود باز نمی گردند.

سخن آخر

مبلمان جز اسباب و وسایلی نیستند که بتوان هر از مدت کوتاهی آن را تعویض کرد. فوم مبلمان از اصلی ترین متریال آن می باشد که اگر از کیفیت مناسبی برخوردار باشد، می تواند سالیان سال بدون هیچ آسیبی مبلمان را مثل روز اول نگه دارد. ما در این مقاله در مورد این که فوم مبل چیست و انواع آن را برای شما معرفی کردیم. امیدواریم با توجه به این اطلاعات بتوانید بهترین انتخاب را در نوع فوم مبلمان انتخابی خود داشته باشید.


نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!

خرید حضوری