+98(21)55254831 | support@iran-choob.com | ارسال رایگان به همه جای ایران
ورود | ثبت نام
search ایران چوب
logo ×

روش صحیح نشستن بر روی مبل

زمان مطالعه : 5 دقیقه | منتشر شده در: 1400/05/23

صحیح نشستن روی مبل تاثیر زیادی بر سلامتی کمر، ستون فقرات و زانو ها دارد. در اثر استفاده صحیح از مبلمان، بدن شکل طبیعی خود را حفظ می کند و کمتر دچار آسیب و مشکلات عضلانی و استخوانی می شود. نشستن روی مبلمان اصول و قواعدی دارد که بایستی از آن مطلع شد. تمام فعالیت های که در زندگی روزمره خود انجام می دهید بر وضعیت سلامتی انسان تاثیر مستقیم دارد.

استرس و خستگی زیاد نتیجه استفاده نامناسب از قسمت های مختلف بدن مانندکمر، زانو، ستون فقرات و کمر می باشد. اگر استخوان ها و مفاصل در حالت طبیعی خود قرار بگیرند فشاری بر آن ها وارد نمی شود. همین موضوع از ایجاد آسیب در بدن جلوگیری می کند.

 

نحوه نشستن روی مبل

 

آشنایی با ستون فقرات:

برای اینکه بتوانیم به خوبی از اصول صحیح نشستن روی مبل آگاه شویم. بایستی ستون فقرات و آسیب های آن را به خوبی بشناسیم. ستون فقرات انسان دارای قوس های طبیعی می باشد. این قوس ها نباید از شکل طبیعی خود در هنگام نشستن خارج شوند. زیرا در صورت خارج شدن از شکل طبیعی به ستون فقرات فشار وارد می شود که این فشار وارده باعث ایجاد آسیب در قسمت ستون فقرات خواهد شد.

تعداد مهره های ستون فقرات 33 عدد است. وقتی انسان بالغ می شود مهره های خارجی و دنبالچه به هم جوش می خورند از این رو تعداد مهره ها همان 26 عدد می باشد. این مهره ها شامل مهره های پشت، مهره گردن و مهره های کمر می شوند. دیسک در قسمت میانی کمر نقش ضربه گیر را ایفا می کند. این دیسک ها فشار وارد شده بر ستون فقرات را تا حدی مهار می کنند اما اگر میزان فشار وارده زیاد باشد باعث جا به جایی دیسک شده و پس از آن فشار زیادی به عصب ها وارد می شود که این باعث ایجاد درد زیاد در فرد خواهد شد.

طرز صحیح نشستن روی مبل به چه صورت است؟

نشستن بر روی مبلمان و تماشای فیلم یا سریال مورد علاقه یکی از لذت هایی هست که نمی توان آن را نادیده گرفت. باید توجه داشت که نشستن بر روی مبلمان نیز قاعده خاص خود را دارد و تاثیر مبل بر سلامت بدن را نمیتوان نادیده گرفت. نشستن های طولانی مدت بر روی زمین و یا مبلمان و صندلی برای بدن انسان مضر است هر چند که به صورت صحیح باشد. از این رو پس از نشستن به مدت نیم ساعت الی چهل و پنج دقیقه کمی از سر جای خود بلند شوید و راه بروید تا بدن شما در حالت فعال قرار بگیرد. 

با استفاده از کوسن ها در قسمت نشیمن گاه و در قسمت پشتی وضعیت مناسب نشستن خود را تنظیم نمایید. پاها بایستی به خوبی بر روی زمین قرار گرفته باشند. قوس  های ستون فقرات از حالت طبیعی خود خارج نشوند که برای این منظور بایستی از کوسن ها کمک بگیرید. 

برای خرید مبل به قسمت نشیمن گاه و پشتی به خوبی دقت کنید که نه زیاد نرم و زیاد محکم و سخت باشند. در هر دو صورت به ستون فقرات آسیب وارد می کنند.

زانو ها نیز بایستی در وضعیت مناسبی قرار بگیرند تا مفاصل آن دچار ساییدگی و آسیب نشوند. به گونه ای روی مبلمان بنشینید که به دسته مبل تکیه نکرده باشید. این کار علاوه بر اینکه عمر مبلمان را کم می کنند فشار زیادی به قسمت های مختلف وارد می کند و در داز مدت باعث بروز مشکل خواهد شد. 

هنگام خرید مبل چه نکاتی را در نظر بگیریم؟

علاوه بر زیبایی مبلمان و هماهنگی آن به سبک دکوراسیون منزل شما، استاندارد بودن مبلمان در سلامتی بسیار اهمیت دارد. 

برای خرید مبلمان به استاندارد بودن قسمت پشتی مبل، ارتفاع مبل تا سطح زمین، سخت و یا نرم بودن نشیمن گاه و مواد اولیه استفاده شده در آن دقت کنید تا بتوانید انتخاب مناسب با توجه به نیازتان داشته باشید.

 

نحوه صحیح نشستن روی مبل

 

سخن آخر در مورد نحوه صحیح نشستن روی مبل:

روش صحیح نشستن بر روی مبل باید به گونه ای باشد که کم ترین فشاری به قسمت های مختلف بدن وارد نشود. در هنگام نشستن از اهمیت ویژه ای در حفظ سلامتی بدن دارد. از آن جایی که مبلمان به جزء جدایی ناپذیر زندگی امروزی تبدیل شده اند پس بایستی از این وسیله به درستی استفاده کرد تا به ستون فقرات و دیگر اعضای بدن آسیب وارد نشود. حتما از کم تحرکی و نشستن زیاد دوری کنید تا بدن سالم تری داشته باشید. به بدن فعال آسیب کمتری در قسمت های مختلف وتارد می شود.

 


نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!

خرید حضوری