+98(21)55254831 | support@iran-choob.com | ارسال رایگان به همه جای ایران
ورود | ثبت نام
search ایران چوب
logo ×

تأثیر دکوراسیون بر سلامت روان

زمان مطالعه : 5 دقیقه | منتشر شده در:

بازگشت به خانه برای هر فردی بعد از گذر ساعتی متمادی که خارج از منزل مشغول بکار بوده است، بسیار مطلوب و خوشایند محسوب می‌گردد. حالا فرض را بر این قرار دهیم که چیدمان در این فضا نیز به نحوی باشد که ورود شما را لذت بخش‌تر سازد و روانتان را جلا دهد. تجربه نمودن احساس راحتی و شادی از تأثیرات مثبتی است که دکوراسیون بر سلامت روان دارد. اجرای یک دکوراسیون زیبا و هماهنگ با سلایق فردی اشخاص موجب می‌گردد که از محیطی که در آن هستند  احساس راحتی نمایند و روحیه خوبی داشته باشند. ناگفته نماند که این احساس فقط و فقط به محیط خانه اطلاق نمی‌گردد و میتوان آن در محل کار نیز به جریان‌انداخت. ایجاد چنین شرایطی وابسته به چندین فاکتور رقم می‌خورد که مهم‌ترین آن‌ها تعادل است. تعادل بین بخش‌های مختلف دکوراسیون در نهایت باعث تأثیر مثبت بر روی روان افراد می‌شود. در این مبحث سعی داریم تا بر فاکتورهای موثر ‌در تاثیر دکوراسیون بر سلامت روان را مورد بررسی قرار دهیم.

تاثیر کارگیری فضای سبز در دکوراسیون بر سلامت روان

بی‌ شک همیشه ابعاد متعددی که از دل طبیعت بیرون می‌آیند به عنوان یکی از اصلی‌ترین عواملی محسوب می‌شوند که تاثیری مطلوبی را بر روح و روان همه افراد می گذارند. از طرف دیگر تاثیر دکوراسیون بر سلامت روان مبحث غیرقابل انکار تلقی می‌گردد به ویژه اگر با نشانه‌هایی از طبیعت درآمیزد. البته می‌توان با قراردادن تنها یک گلدان پر از برگ‌های سبز و گلهای رنگی روحی دیگر به خانه بخشید. اما اگر تمایل دارید تا تصویری حرفه‌ای‌تر و زنده‌تر از طبیعت را به جریان درآورید، می‌توانید قسمتی از منزل را چون ایجاد یک گلخانه، با گیاهان متعدد آزین کنید. اجرای چنین شاهکاری نه تنها سبب هرچه زیباتر گشتن دکوراسیون می‌گردد، آرامش تکرار ناپذیری را برای ساکنین خانه به جریان می‌اندازد.

وابسته به اثبات ادعا تاثیر دکوراسیون بر سلامت روان، در حال حاضر استفاده از گیاهان در دکوراسیون‌های مدرن و سنتی به یک اصل مبدل گشته است. فراموش نکنید که با ارتقا سلامت روحی و روانی، زندگی باکیفیت‌تری را تجربه خواهید نمود.

 

تاثیر طیف رنگی مورد استفاده در دکوراسیون بر سلامت روان

حتی اگر در حوزه روانشناسی نیز سر رشته‌ای نداشته باشید، متوجه این مسئله خواهید بود که دنیای رنگ‌ها، تاثیر بسزایی بر روحیه افراد می‌گذارد. البته این موضوع زمانی صدق می‌کند که هر طیفی به شکل صحیح در قالب موثرترین عامل زیبایی چیدمان و در نهایت تاثیر دکوراسیون بر سلامت روان عمل نماید. اجازه دهید تا با تکیه بر مثالی شما را به عمق موضوع ببریم. به طور مثال اگر مدتی است که بی‌اشتها شده‌اید یا کودک بی‌اشتهایی دارید، رنگ زرد و قرمز را بر دیوارهای آن بپاشید و به صورت کاملا عجیبی شاهد افزایش اشتها و در پی آن افزایش وزن باشید. از همین رو اگر تمایل دارید که هدف تاثیر دکوراسیون بر سلامت روان را تحقق بخشید در ضمن خرید لوازم دکوراسیون هرگز رنگ‌‌های خشن را در دکوراسیون بکار نگیرید.

 

تاثیر انتخاب نوع لوازم در دکوراسیون بر سلامت روان

اگر محیط منزل شما و یا فضای شغلی صاحب یک دکوراسیون با لوازم مطلوب و هماهنگ باشد؛ می‌تواند سبب راحتی و جریان آرامش برای ساکنین و یا پرسنل کاری آن مکان گردد.

برای مثال مبلمان‌ها به عنوان یکی از کالاهای مهم و پرکاربرد، تاثیر ویژه‌ای را در روند زیباسازی دکوراسیون و تغییر روحیه شما در مسیری مطلوب را دارد. مبل به عنوان نقطه کانونی قادر است فضایی را آماده سازی کند که بعد از ساعت‌های مدیدی از پشت‌سر گذاشتن مشغله‌های متعدد، در زمان استراحت از راحتی، رنگ، سبک و همگونی آن با فضا و سلایق خود لذت ببرید.

سخن پایانی

نمی‌توان ارتباطی که میان دکوراسیون داخلی و افراد حاکم است را نادیده گرفت. این روند چرخشی است بدین ترتیب که هر یک دیگری را می سازند و می‌شناسند. رفتار شما دکوراسیون یک فضا را می‌سازد و نوع چیدمان یک فضا رفتار ساکنین آن را شکل می‌دهند. به همین سبب است که یک طراح می‌بایست پیش از استارت زدن طراحی داخلی و خارجی، رفتار، اعمال و روان مشتری خود را مورد کنکاش قرار بدهد. پارامترهای متعددی در طراحی فضای داخلی چون نور، رنگ، فرم، مواد و مبلمان برجسته هستند. در صورتی که پارامترهای  نور و رنگ دارای انعطاف‌پذیری قابل توجهی می‌باشند و می‌توانند به سهولت با خلق و خوی ساکنان تغییر را تجربه نمایند. فرم فضا و دکوراسیون داخلی آن از عواملی محسوب می‌گردند که در صورت اجرای صحیح  روح را صیقل می‌دهند. به همین سبب است که می‌توان با قدرت از تاثیر دکوراسیون بر روان انسان، سخن به میان آورد.

ایران چوب


نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!

خرید حضوری