+98(21)55254831 | support@iran-choob.com | ارسال رایگان به همه جای ایران
ورود | ثبت نام
search ایران چوب
logo ×

انواع چوب و موارد استفاده از آن‌ها

زمان مطالعه : 5 دقیقه | منتشر شده در:

چوب قدیمی‌ترین ماده خام مورد استفاده انسان که یک ماده آلی (گیاهی) است. الوار به دست آمده از جنگل‌ها یکی از مهم‌ترین منابع طبیعی تجدیدپذیر روی زمین ا

چوب دارای تنوع بافت، رنگ و جنگلی است. از جمله اجزای تنه می‌توان به مغز، پرتوهای مغز، چوب درونی و بیرونی، حلقه سنی، پوست و پوسته قابل مشاهده اشاره کرد. در این مقاله  ایران چوب انواع چوب و موارد استفاده از آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

انواع چوب و موارد استفاده از آن‌ها

چوب‌ها به دلیل زیبایی و ظاهر و همچنین تطبیق پذیری که دارند در صنایع مختلف به ویژه دکوراسیون داخلی طرفداران زیادی پیدا کرده اند. اما به دلیل نابودی جنگل‌های سراسر جهان، دولت‌ها مجبور به ممنوعیت استفاده بیش از حد از این محصول شده‌اند و همین امر چوب را به محصولی لوکس تبدیل کرده است، زیرا نسبت به سایر محصولات مانند ام‌دی‌اف، نئوپان و غیره ارزان‌تر است.

امروزه ما چندین نوع چوب داریم که هر کدام ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارند.

چوب‌های نرم

وقتی می‌گوییم چوب نرم لزوماً به این معنی نیست که این چوب ضعیف‌تر و تراکم تر از چوب سخت است. در واقع تفاوت اصلی بین چوب نرم و چوب سخت در نحوه تکثیر آنهاست.

چوب نرم از درختان خانواده کاج مانند سرو، صنوبر و کاج به دست می‌آید و رنگ آن کمی زرد یا صورتی است.

از آنجا که اکثر درختان خانواده کاج سریع و راست رشد می‌کنند، بنابراین چوب آنها را چوب نرم می‌نامند. معمولاً از چوب سخت گران‌تر است. چوب‌های نرم رشد پایداری دارند و در مزارع درختی رشد می‌کنند. استفاده از این نوع چوب باعث کاهش روند جنگل زدایی می‌شود.

راش

راش نام فارسی و بومی این چوب است. از خواص ظاهری چوب راش، فضای داخلی متفاوت است و رنگ کرم مایل به قرمز دارد. حلقه‌های سالانه فشرده هستند و بنابراین دارای خطوط کم و بیش مشخص در مقطع طولی هستند. یکی از بارزترین ویژگی‌های راش تیغه‌های چوبی در مقطع طولی به نام فلایویل در مقطع شعاعی و دوک در مقطع مماسی است که این تیغه‌ها به صورت لکه‌های قرمز رنگ دیده می‌شوند.

نوع راش درختی سبک وزن با ظاهری یکنواخت و مقاوم در برابر حشرات و قارچ‌ها است. با توجه به ظاهر یکنواخت و دوام مناسب این چوب، مهم‌ترین خرید برای تشدید مبل در بازار است. البته انواع خارجی راش از طریق آذربایجان وارد ایران شد که به گفته سازندگان مبلمان و چوب، قیمت راش ایرانی را ندارد؛ اما به دلیل ابعاد و رطوبت چوب، ضایعات کمتری دارد.

انواع چوب توسکا

دو گونه توسکا قشلاقی و ییلاقی در ایران وجود دارد. این یک چوب سبک و نیمه سبک است که در صنعت مبلمان برای پوشش و رنگ، پارتیشن و ابزار آن استفاده می‌شود، اما محکم نیست، در واقع در برابر آب بسیار مقاوم است.

توس

دو نوع زرد و سفید وجود دارد رنگ پوست زرد مایل به سفید و رنگ داخلی چوب مایل به قرمز است چوب سفید رنگی مانند افرا است هر دو نوع توس دارای مقیاس سختی 4 از 5 هستند

توس به راحتی در دسترس و ارزان‌تر از بسیاری از چوب‌های سخت دیگر است. توس ارزان است و علاقه مندان زیادی دارد؛ بنابراین، اغلب برای ساخت مبلمان استفاده می‌شود. توس قوی است و کار کردن با آن آسان است.

افرا

گونه‌های مختلفی از این خانواده در ایران وجود دارد. از آن جمله می‌توان به افراپلت و کیکم اشاره کرد. این نوع چوب دارای چوبی سفید مایل به کرم، مات و کم براق با بافت صدفی است.

انواع چوب روسی

واژه چوب روسی در بازار چوب ایران هر نوع چوب سفید وارداتی از روسیه به حساب می‌آید و استفاده از آن تفاوت چندانی ایجاد نمی‌کند. در حالی که این درخت سفید شامل گونه‌های کاملاً متفاوتی مانند گونه‌های ناراد، توکل و کاهیه است

چوب ماهگونی

چوب ماهگونی به دو گروه چوب ماهگون آمریکایی و چوب آفریقایی تقسیم می‌شود، چوب ماهگون آفریقایی عمدتاً در بازارهای ایران یافت می‌شود، داخل چوب قرمز و قسمت بیرونی چوب نازک سفید مایل به صورتی است. یکی از ویژگی‌های بارز این چوب، ساختار دستی آن و وجود پرزهای درخشان و براق است که با تغییر جهت نور می‌درخشد.

بلوط

در میان درختان، سن درخت بلوط طولانی‌ترین است و به 2000 سال می‌رسد. این درخت در ایران و رشته کوه‌های زاگرس و البرز یافت می‌شود. چوب درخت بلوط بسیار سخت و محکم با تراکم 75 گرم در هر سانتی متر مکعب است. این چوب به رنگ قهوه ای روشن، متراکم، فشرده، محکم و ضخیم است.

در گذشته از چوب بلوط در صنعت کشتی سازی استفاده می‌شد. و در ساختمان‌های مسکونی، مورد استفاده قرار می‌گرفت و امروزه نیز این چوب بهترین چوب در تولید و ساخت مبلمان، میز و صندلی و آشپزخانه است.

سخن پایانی

چوب بدون شک یکی از شگفت انگیزترین و بهترین مواد اولیه در طبیعت است. مردم از گذشته تا به امروز به روش‌های مختلف از آن استفاده کرده اند.امروزه به دلیل زیبایی و خواص طبیعی مورد توجه مردم قرار گرفته است.
اگر به اطراف نگاه کنیم، مبلمان چوبی زیادی مانند مبل، میز، صندلی و ... را می‌بینیم که هر کدام با توجه به پنل‌های چوبی به کار رفته ویژگی‌های خاص خود را دارند.در این مقاله سعی کردیم شما را با انواع چوب و موارد استفاده از آن‌ها آشنا کنیم.

 


نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!

خرید حضوری