+98(21)55254831 | support@iran-choob.com | ارسال رایگان به همه جای ایران
ورود | ثبت نام
search ایران چوب
logo ×

تاریخچه مبلمان در ایران

زمان مطالعه : 5 دقیقه | منتشر شده در:

اگر از ما خواسته شود که کدام مبلمان مورد علاقه ما است، 90 درصد از ما مبل را انتخاب می کنیم !  امروزه مبل به بخشی ضروری از زندگی روزمره ما تبدیل شده است . مبل بسیار بیشتر از یک وسیله نشیمن است، زیرا به شما امکان می دهد از احساسات ،  اعتماد به نفس و لحظات فراموش نشدنی لذت ببرید. روی مبل استراحت می کنید، در چرت بعدازظهر خود غرق در تجملات می شوید، برنامه های تلویزیونی مورد علاقه خود را تماشا می کنید، در مورد یک فیلم احساساتی می شوید، با دوستان یا اقوامتان گپ می زنید، بعد از ظهر مقداری تنقلات می گیرید و از هرج و مرج های روزمره روی مبل فرار می کنید.  تاریخچه این وسیله آرام بخش را می دانید؟  افسانه ها حاکی از آن است که تمام راحتی که ما امروز از آن لذت می بریم مدیون سلاطین باستانی کشورهای عربی است که از مبل به عنوان تاج و تخت استفاده می کردند. حتی در آن زمان نیز از صندلی های سنتی آن زمان متمایز بود، در واقع تخت ها برای کوسن ها و پارچه ها در نظر گرفته شده بود که آنها را بسیار راحت و نرم تر می کرد. همچنین نظریه ای وجود دارد که مصریان باستان قبلاً از چیزی مشابه مبل استفاده می کردند، اما  مطمئناً به اندازه آنچه اعراب استفاده می کردند برای استراحت راحت و مؤثر نبود!  


نخستین شواهد استفاده از مبلمان در تاریخ ایران

 همه ما زندگی سنتی و قدیمی  ایرانی را با پشتی و فرش های پر نقش و نگار می شناسیم، از دید بسیاری از ما انواع مبلمان یک محصول وارداتی به کشور ماست که وارد فرهنگ و سبک زندگی ما در طی دو قرن گذشته شده است . اما دانستن این نکته شاید  برای شما جالب باشد که  مبلمان از دوران باستان در ایران وجود داشته و شواهد بسیاری از استفاده از مبلمان توسط اقشار بزرگ جامعه ایران باستان به جا مانده است.  

در نقوش برجسته و سایر آثار به دست آمده از ایران باستان نقش شاهان و بزرگان را مشاهده می کنیم که بر روی صندلی هایی نشسته اند.  از دوره ایلام بر روی مهرهای سیلندری تصاویری به دست آمده است که از صندلی برای نشستن استفاده شده است.‌صندلی های این دوره از جنس یمانی به رنگ آبی بودند.

بیشترین نقش صندلی یا تخت را از دوره باستان از عصر هخامنشیان داریم که شاه بر روی یک صندلی با پایه های به شکل پنجه شیر تکیه داده است . در واقع از مبلمان عهد باستان فقط تصویر صندلی ها در نقش برجسته ها و مهرها جا مانده است.

استفاده از مبل در ایران پس از اسلام

 

از  ایران پس از اسلام به خصوص در صدر اسلام، تصاویر انسانی کمی به دلیل ممنوع بودن تصاویر انسانی و پیکره موجود است و از این رو  اطلاعات زیادی از سبک مبلمان این دوره در دسترس نیست. البته در دوره اسلامی منبرها که صندلی های پلکانی و بلندی بودند و جایگاه آنها در  مساجد بود ،اثار بسیاری به جا مانده است. منبرها اغلب از جنس چوب بودند  و با منبت و معرق با نقوش هندسی و اسلیمی تزیین می شدند.  

در  دوره میانه اسلام  در نقاشی های شاهنامه، تصاویر مبل را می بینیم که منبت و معرق کاری شده اند.

صنعت و هنر مبلمان ایرانی در زمان صفویان و قاجاری به علت تعامل با اروپاییان به اوج خود می رسد .  از این زمان به بعد با  به سبک مبلمان کلاسیک اروپایی  در کاخ های شاهان صفوی، قاجار و پهلوی مواجه می شویم.

 

از عصر صفوی ، قاجار و پهلوی مبلمان ،صندلی و تخت های باشکوهی به جا مانده است که با متریال گرانبها توسط صنعتگران و هنرمندان ایرانی ساخته شده است. در زمان قاجار و صفوی مبلمان فقط مختص به پادشاهان و خاندان آنها بوده است. در دوره پهلوی بزرگان  مملکت نیز مبلمان را به خانه خود آوردند،در نهایت به تدریج مبلمان های کلاسیک و  راحتی به یک عنصر اصلی در خانه های ایرانی تبدیل شدند.

صنعت مبلمان در ایران

صنعت و استفاده از مبلمان در ایران با اینکه نسبت به کشورهای غربی عمر کوتاه تری  دارد ، اما کم کم توانست جایگاه خود را اقتصاد و خانه های مردم باز کند. امروزه شهرهای بسیاری از ایران مانند ملایر و تهران به مراکز مهم  تولید مبل در منطقه تبدیل شده اند.‌ در کارگاه های بسیاری در ایران انواع مبل کلاسیک ، استیل ، راحتی ، ال و .. با متریال مرغوب، طراحی زیبا و منحصر به فرد تولید و با قیمت مقرون به صرفه ای به دست مشتریان می رسد.


نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!

خرید حضوری