+98(21)55254831 | support@iran-choob.com | ارسال رایگان به همه جای ایران
ورود | ثبت نام
search ایران چوب
logo ×

تاریخچه مبلمان

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1399/05/01

تاریخ مبلمبل راحتی

شاید تابحال به این موضوع فکر کرده باشید که اولین بار چه کسانی مبلمان را به ایران آوردند و یا چه کسانی شروع به تولید مبل در ایران کردند. تاریخچه مبلمان بسیار گسترده است و بشر از ابتدا سعی داشته تا راحت تر زندگی کند و مبلمان و صندلی ها هم یکی از وسایل راحتی زندگی است و امروزه روز خیلی مهم تر شده.

 شاید فکر کرده باشید که تاریخ مبل حداکثر به دو قرن برگردد چون تا همین دو دهه پیش در بسیاری از خانه های ایرانیان مبلمان وجود نداشت و از پشتی برای نشستن و یا تکیه گاه استفاده می شد و خانواده هایی بودند که به مبل اعتقادی نداشتند با همه این تفاسیر باید گفت که تاریخچه مبلمان به قبل از قرن 15 میلادی برمی گردد. اولین ها که در کاخ ها استفاده می شد چهارپایه هایی بودند یا بهتر است بگوییم صندلی که در دوره عیلامی ها وجود داشت که از جنس یمانی آبی رنگ، و نقش هایی روی مهرهای استوانه ای این دوره مشاهده میشود که شاهد بر استفاده از صندلی و تخت در روزگار عیلام است.

از این نوع چهارپایه با پایه هایی به شکل پنجه شیر بارها در صندلی ها و تخت های مربوط به دوران هخامنشی تکرار شده است. تخت هم در زمان های قدیم استفاده میشده، که ایرانیان باستان جزو اولین انسان هایی بوده اند که از تخت خواب به عنوان مبل محل زندگی استفاده میکردند. نمونه های زیادی از مدل های کوچک این نوع تخت ها که از جنس گل و سفال بوده، در منطقه شوش و از دوره عیلام بدست آمده است.

بهترین نمونه های مبل مربوط به دوره هخامنشیان میباشد، که در شاهنامه که حماسه های تاریخی فردوسی در آن به تصویر کشیده شده با نمونه هایی از صندلی ها بر میخوریم که به وسیله هنر منبت و معرق تزئین شده است.

مبل استیل

با شروع دوره های صفوی و قاجار، که پای اروپائیان به دربار ایران و مسافرت های شاهان قاجار به فرنگ شروع شده بود، نوع مبلمان اروپایی به دربار شاهان صفویه، قاجار و پهلوی راه پیدا کرد.

در این دوره تعداد زیادی از مبلمان، تخت و صندلی توسط هنرمندان ایرانی ساخته شد که الان در بسیاری از موزه های کشور نگهداری میشود. البته باید بدانید که استفاده از مبلمان در ایران از دوران باستان تا دوران معاصر در انحصار طبقه حکام و بزرگان بوده، و استفاده از این عنصر تجملاتی در واقع از دوره قاجار و عصر پهلوی مورد توجه طبقه مرفه قرار گرفته و کم کم وارد خانه های مردم عادی شده است.

همچنین می توان به نمونه کار هایی از صندلی و مبل که با تزئینات هنرمندانه هنر منبت ،معرق و خاتم توسط استادکاران به نام در دوره قاجار و پهلوی ساخته شده است اشاره نمود که امروزه زینت بخش موزه هایی نظیر موزه هنرهای ملی ایران می باشند.
امروزه با توجه به رشد آگاهی و خواست مردم به دکور منزل با مبلمان، این صنعت از 50 سال قبل تا الان رشد و پیشرفت فراوانی داشته که باعث صادرات به کشور های مختلف جهان شده است.

مبل تختخوابشو

مبلمان از تغییر شکل و تحول چهارپایه ها، نیمکت ها... و میزهای ساده شروع شد و این تغییرات تدریجاً و در طول زمان حاصل شد و زمان ساخت نخستین مبل های اولیه را، به علت عدم دستیابی به نام سازندگانشان دقیقاً نمی توان مشخص کرد. بعد از قرن 15 بود که اولین مبل هایی که شناسایی شده اند نام سازندگان و صنعتگران خود را به همراه داشته اند. در قرن 18 میلادی مبل حجیم و پر زینت، انعکاسی از معماری و اماکن مذهبی آن دوران بود، قطعات قطور و خشک و خشن به مدد کنده کاری های حجیم همراه با نصب قطعات فلزی گران قیمت و سنگ ها و چوب های کمیاب تزیین می شدند و این مخصوص دورانی است که هنوز مهارت های فنی و تکنولوژی ماشینی نتوانسته بود توان سازندگان را افزایش دهد. در عصر رنسانس، مهارت های فنی فوق العاده موجب پیدایش کنده کاری های بسیار عالی و بدیع نخست در ایتالیا و بعدها در آلمان، اسپانیا، فرانسه و بالاخره انگلستان گردید و دقیقاً مبل های دوره رنسانس از خطوط معماری ساختمان ها پیروی می کردند. سبک های آن دوره به نام سلاطین نام گذاری شده بودند که از آن میان مبل های تئودور، الیزابت، ژاکوبی، ویلیام، ماری، ملکه آن و لوئی فرانسه را می توان نام برد. و در برخی دیگر از نام سازندگان خود مایه گرفته بودند که از آن میان مبل های چیپندل (Chippendale)،هپل وایت( Hepple white) ، آدام (ADAM) و شراتون (Sheraton) معروف ترین آنان هستند.

از قرن 18 میلادی به بعد مبل های سنتی گسترش پیدا کرد و ارزش خود را در دهه های بعدی نیز حفظ نمود و حتی امروزه بعد از چندین قرن هنوز از این سبک ها استفاده می شود.

مبل کلاسیک

به منظور هماهنگ شدن با معماری تحول یافته مدل مبل نیز بتدریج نه تنها از طریق فرم و سبک بلکه از نوع مواد و چوب نیز تغییر یافت. چوب های مختلفی مثل بلوط، سرو، آبنوس، گردو، شاه بلوط بتدریج جایگزین چوب گردو و ماهاگونی شدند.

در اواخر قرن 17 از چوب گردو به میزان قابل ملاحظه ای در ساخت مبلمان استفاده می شد. تزئینات مبلمان در گذشته غالباً در تداخل با مفهوم کاربردی و استفاده و اتلاف وقت قرار می گرفت. این امر هنرمندان سازنده را به سمتی سوق داد که بتوانند با صرف انرژی و وقت کمتر، محصولاتی مقاوم و زیبا و حتی المقدور به صورت ماشینی خلق کنند و در واقع از مصالح به کار رفته حداکثر استفاده را به عمل آوردند.

عمل اتصال و مونتاژ قطعات چوبی از مهارت های مربوط به کنده کاری نشات می گرفت. از خراطی چوب جهت سبک کردن مبلمان های سنگین و تغییر شکل از قطعات مکعبی مستطیل به استوانه ای استفاده شد. پس از اختراع ماشین های تراش و با افزایش راندمان کاری فرآیند هایی مانند خم کردن چوب، ورقه ورقه کردن و مونتاژ مکانیکی قطعات به سازندگان این مدد را رساند که بتوانند زیباترین و مقاوم ترین مبل ها را در کوتاه ترین زمان ممکن با تناسبات بدیع و بر مبنای ابعادی استاندارد بیافرینند و همچنین تحول در علم شیمی و فرآورده های شیمیایی صنعتی، در قیاس با گذشته انواع مواد جلا دهنده مصنوعی و مقاومی را در اختیار سازندگان قرار دارد تا بتوانند به مبل ها، نمای دلپذیرتری بدهند. صندلی ها در تاریخچه مبلمان جای ویژه ای دارند و به عبارتی صندلی های قدیمی از اجداد مبلمان های امروزی محسوب می شوند.

مبل راحتی

اما رفته رفته این صنعت در کشور عزیزمان ایران جزء صنعت های بسیار کاربردی و مشهور شده و به همت مردان و جوانان هنرمند کشورمان این صنعت هر روزه در حال گسترش است و امروزه بیش از هزاران مدل مبلمان اعم از مبل کلاسیک، مبل استیل، مبل راحتی، مبل تختخوابشو و  انواع تخت خواب ها و وسایل چوبی دیگر خانه ها در حال تولید و گسترش است.

شرکت ایران چوب هم یکی از تولید کننده های به نام و در حال رشد در کشورمان می باشد که اولویت کاری آن رضایت مشتریان و خدمتی در جهت رشد تولیدات داخلی است.

همراه شما خواهیم بود با مشاوره و دید بهتر برای انتخاب ایده آل شما

گروه تخصصی مشاوره ایران چوب آماده برای خدمت رسانی به شما عزیزان


نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!

خرید حضوری