+98(21)55254831 | support@iran-choob.com | ارسال رایگان به همه جای ایران
ورود | ثبت نام
search ایران چوب
logo ×

اصول طراحی اتاق کنفرانس

زمان مطالعه : 6 دقیقه | منتشر شده در: 1400/12/21

امروزه فضاهای اداری و محیط‌های کاری به یک محیط دوستانه تبدیل شده اند، در این فضاهای دوستانه کارکنان ‍می‌توانند با هم به راحتی تعامل کنند و همکاری داشته باشند. با وجود تغییرات گسترده در محیط‌های کاری اما اتاق‌های کنفرانس در شرکت‌ها کمتر دستخوش تغییر شده است و همان ظاهر قبلی خود را تقریبا حفظ کرده اند. اتاق کنفرانس در هر مجموعه ای مرکز آن فضای اداری است که تصمیمات مهم در آنجا گرفته ‍می‌شود. در این نقطه افراد با هم گفتگو می‌کنند و درباره مسائل مهم صحبت ‍می‌کنند و تصمیم‌های بزرگ ‍می‌گیرند و برای آینده تصمیم گیری ‍می‌کنند. در این مطلب قصد داریم درباره اصول طراحی اتاق کنفرانس با شما عزیزان صحبت کنیم. در ادامه این مطلب ما را همراهی کنید تا در این باره اطلاعات خود را تقویت کنیم.

طراحی اتاق کنفرانس

انتخاب مکان مناسب

اتاق کنفرانس باید در نقطه ای از شرکت قرار گرفته باشد که سر و صدا و رفت و آمد در آن نقطه کم است، زیرا رفت و آمد و سر و صدا موجب ایجاد خلل در جلسات شما خواهد شد. در صورتی که نیاز است باید از دیوار و درب‌های عایق صدا استفاده نمایید.

طراحی دیوار و کف

رنگ دیوار‌ها در روحیه افراد تاثیر گذار است و استفاده از رنگ‌ها بر طبق اصول روانشناسی در کارایی و بازدهی جلسات شما تاثیر گذار خواهد بود.

رنگ‌های استفاده شده در اتاق کنفرانس باید ملایم باشند و به صورتی باشند که حضور طولانی مدت افراد را خسته نکند.

نورپردازی

روشنایی در روحیه افراد تاثیر گذار است و در افزایش بهره وری کارکنان یک مجموعه تاثیر گذار است. در صورت امکان در اتاق‌های کنفرانس از نور طبیعی استفاده کنید، توصیه ‍می‌شود. بهتر است به جای نورپردازی بالای سر از لامپ‌های دیواری استفاده شود.

برای آموزش کامل نورپردازی در محیط اداری روی لینک کلیک کنید.

مبلمان اداری و میز در طراحی اتاق کنفرانس

انتخاب نوع مبلمان و میز در بازدهی جلسات اثر ‍می‌گذارد، بنابراین ابعاد و اندازه میز کنفرانس را به صورت استاندارد تهیه کنید. تعداد صندلی‌ها باید متناسب باشد چرا که استفاده از تعداد زیادی صندلی با تراکم بالا امنیت روانی افراد را در جلسات مختل ‍می‌کند.

فراهم کردن امکانات رفاهی

استفاده از امکانات پذیرایی در اتاق‌های کنفرانس توصیه ‍می‌شود. چرا که با قرار دادن یک میز و امکانات پذیرایی روی آن از رفت و آمد‌های اضافی به داخل اتاق کنفرانس جلوگیری ‍می‌کنید.

مهمترین موارد در طراحی اتاق کنفرانس کدامند

انعطاف پذیری در طراحی

طراحی یک اتاق کنفرانس بزرگ برای جلسات بزرگ و تصمیمات بزرگ خوب است، اما برای جلسات کوچک و تصمیمات و اهداف کوچک نباید یک فضای بزرگ در نظر گرفت چرا که تنها باعث هدر رفتن منابع خواهد شد.

به همین دلیل بسیاری از طراحان داخلی پیشنهاد ‍می‌کنند اتاق جلسات را به صورت انعطاف پذیر طراحی کنید. ‍می‌توانید با استفاده از پارتیشن بندی یک فضای منعطف ایجاد کنید و در هنگامی که قصد بر گذاری جلسات بزرگ دارید پارتیشن‌ها را بردارید و فضا‌ها را با هم ادغام کنید.

انتخاب چیدمان متناسب با نیاز‌ها

انواع مختلفی از چیدمان در اتاق کنفرانس وجود دارد، به عنوان مثال طراحی U شکل برای اتاق کنفرانس بسیار مناسب است. در هر نوع طراحی باید این نکته را در نظر بگیرید که مبلمان و صندلی‌ها را متناسب بچینید تا شرکت کنندگان در جلسه احساس امنیت و آرامش خاطر داشته باشند.

اصول طراحی اتاق کنفرانس

نمونه‌هایی از طرح‌های مورد استفاده در طراحی اتاق کنفرانس

طراحی فضا به شکل نیم دایره

در این نوع از طراحی اتاق کنفرانس همیشه توجه افراد به یک نقطه معطوف ‍می‌شود. در این سبک از طراحی نقطه کور وجود ندارد و همه افراد قابل دیدن ‍می‌باشند. متناسب برای فضاهای کوچک و کمتر از 50 نفر است.

طراحی بیضی شکل

در این طرح از یک خم بزرگتر استفاده ‍می‌شود. مناسب‌ترین طرح برای طراحی اتاق کنفرانس ‍می‌باشد و مشارکت بهتری بین اعضا ایجاد ‍می‌شود.

طراحی اتاق کنفرانس به شکل کلاس درس

در این طرح از ردیف‌هایی برای نشستن افراد استفاده ‍می‌شود و شخصی که قرار است صحبت کند در مقابل بقیه افراد ‍می‌ایستد یا روی یک صندلی یا مبل ‍می‌نشیند.

اصول طراحی اتاق کنفرانس و اتاق جلسات

جمع بندی

در این مقاله درباره اصول طراحی اتاق کنفرانس صحبت کردیم و برخی از نکات مهم از جمله نوع رنگ بندی دیوار‌ها، نوع مبلمان، میز و صندلی و انواع سبک‌های طراحی میز اتاق کنفرانس را بیان کردیم.


نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!

خرید حضوری